Wednesday, November 17, 2010

Qurban 1431 H






Rabu 10 Zulhijjah, 17 November 2010.

Jam 1000 kami telah bersedia di perkarangan Masjid Jamek Kampar bagi melaksanakan ibadah Qurban 1431 H. Tahun ini kami hanya mampu menguruskan sebanyak empat ekor sahaja ternakan qurban dek penangan saiz medan qurban yang semakin sempit.

Tadinya Ustaz Amir telah menyampaikan khutbah Aidil Adha di sini selepas solat sunat Hari Raya Qurban.




Pasukan penumbang mengambil masa selama 10 minit untuk menumbangkan lembu pertama. Tepat jam 1012 qurban pertama selesai disembelih. Hebat jugak penangan besi parang Manek Urai nih. Walaupun belum pernah diasah, namun sembelihannya masih lagi mantap dan licin.






Sembelihan seterusnya terpaksa diserahkan kepada Bob dan Man A kerana panggilan daripada Poliklinik Kampar telah tiba. Pasukan di sana telah selesai menumbangkan dua ekor lembu, hanya menunggu parang penyembelihnya.

Tepat jam 1027 putuslah nyawa lembu pertama di Poliklinik Kampar tahun ini. Namun matinya tidak sia-sia kerana memenuhi tuntutan agama.






Lima minit kemudian, lembu kedua pula mengikuti jejak rakannya tadi. Seleai menjamah sedikit air di situ, kami tinggalkan poliklinik itu bagi menyelesaikan kerja yang masih menunggu di Masjid Jamek Kampar.


No comments:

Post a Comment